アラフォーフリーランスとかれーなるかぞく

自分時間も仕事もゆずれないー個人事業主/お一人社長の業務を自動化しつつ、、マーケティング支援やSEO対策もしてます

子どもが続けたくなる習い事の見極め方

「やりたい!」と目を輝かせる子どもに対して、どこまで応えるべきか。親として悩む場面は多いと思います。我が家には三姉妹がいますが、それぞれに違う習い事を選び、今も続けています。長女はバレエ、次女はピアノとランニング、三女はピアノ。どの習い事も簡単に決めたわけではなく、始めるまでに“観察期間”を置き、長く続けられる条件を考えてきました。結果的にそれが功を奏し、三人ともそれぞれの場で成果を出しながら取り組んでいます。


体験談:三姉妹の習い事ストーリー

長女:バレエ

長女が続けているのはバレエ。幼稚園の頃から「バレエをやってみたい」と言い続け、半年以上気持ちが変わらなかったので始めました。先生から“やりたい気持ちを醸成させるには、あえてすぐに始めさせないのも一つの方法”と聞いていたので、そのアドバイスを実践した形です。バレエは今でも続けており、コンクールで入賞したり、海外に短期留学して学ぶ機会を得たりと、大きく羽ばたいています。また、発表会では仲間と一緒に一つの舞台を作り上げる経験を重ねていて、その達成感がモチベーションを支えています。

次女:ピアノとランニング

次女は私の影響でピアノを始めました。私が家でピアノを弾いていたことがきっかけで興味を持ったのだと思います。今では優秀賞をいただけるほどの成果を出し、本人の自信につながっています。さらに友達の誘いでランニングサークルにも参加し、体力づくりや継続力の面で良い影響を受けています。仲間と一緒に走る経験は「やめない力」を育んでいるように感じます。

三女:ピアノ

三女もピアノを続けています。姉の姿を見て自然に興味を持ったのだと思います。年齢的にまだ小さいので結果が出るまで時間はかかりますが、「姉たちもやっている」という環境がモチベーションになり、日々の練習にも取り組んでいます。


気づき:子どもが続けられる習い事の共通点

体験を振り返ってみると、習い事を続けるためにはいくつかの要素があると気づきました。

  • やりたい気持ちを醸成する:思いつきの「やりたい」にすぐ反応せず、半年間言い続けられるかを観察する。意欲を育ててから始めたほうが長続きする。

  • 数を絞る:習い事は最大で2つ(体を動かすものとそれ以外で1つずつ)。習熟には時間が必要であり、あれもこれもでは成果が出にくい。

  • 親の関与があると強い:親自身がやったことのある習い事のほうが話題にしやすく、アドバイスもしやすい。結果として子どもも続けやすい。

  • 成果がモチベーションにつながる:発表会での成功、コンクール入賞、優秀賞など具体的な成果が自信を育み、「もっとやりたい」という気持ちにつながる。

  • 仲間との関わり:発表会で仲間と一緒に舞台を作り上げる経験や、友達と走るランニングサークルの活動は、楽しさと責任感を生み、継続の大きな力になる。


実践のヒント

もしこれからお子さんの習い事を選ぶなら、以下を参考にしてみてください。

  • 半年間「やりたい」と言い続けたらスタートの合図。

  • 習い事は2つまで。体を動かすもの+文化系で1つずつが目安。

  • 親の経験を活かせる習い事を優先的に検討する。

  • 成果や発表の場がある習い事を選ぶ。

  • 仲間と取り組む機会がある習い事を重視する。


まとめ

子どもが習い事を続ける秘訣は「意欲を醸成させること」「数を絞ること」「親の関与」「成果と仲間の存在」にあると感じています。我が家の三姉妹も、この方針のもとでバレエ、ピアノ、ランニングを続け、それぞれに成果を出しています。大切なのは「今すぐ始めさせること」ではなく、「長く続けられる土台を作ること」。その視点を持つと、子どもの可能性はさらに広がっていきます。

まずは今日、子どもが「やってみたい」と言ったことを半年間そっと観察してみる。そこから習い事選びを始めても、決して遅くはありません。

 

How to Choose After-School Activities Your Child Will Actually Stick With

Introduction

If you live in Japan, you’ve probably noticed how common naraigoto (after-school activities) are. From piano to ballet to swimming, many kids are enrolled in one or two programs outside of regular school. But the challenge is not starting—it’s continuing.

As a mom of three daughters, I’ve seen both the excitement of starting something new and the quiet struggle of keeping it going. Over time, I realized that the secret is less about “finding the perfect activity” and more about “creating the right conditions” so that children want to continue.


Our Family’s Story: Three Daughters, Three Journeys

Oldest daughter: Ballet

When my oldest was in kindergarten, she kept saying, “I want to learn ballet.” For more than six months she didn’t change her mind. That persistence was my signal to finally enroll her—advice I actually learned from her preschool teacher: wait before you start, to let motivation ripen.

She’s still dancing today. Ballet has taken her to competitions where she placed, and even short study trips abroad. Beyond the technique, what keeps her going is the joy of building a stage performance together with her peers. Every recital is teamwork and artistry combined, and that sense of achievement makes her want to continue.

Second daughter: Piano and running

My second daughter started piano almost naturally. I often play myself, and she must have absorbed the music at home. Now she’s good enough to win prizes, which boosts her confidence. Later, a friend invited her to join a local running circle. It wasn’t something I pushed—it came from her peer group. Running together with friends has helped her build physical strength and, more importantly, persistence. That habit of steady effort carries over into other parts of her life, including study.

Youngest daughter: Piano

The youngest followed her sisters and began piano. She’s still little, so results take time, but the presence of older sisters playing around her makes practice part of everyday life. Her motivation is not only the music but also the shared family experience.


Insights: What Helps Kids Stick With an Activity

Looking back, I see several principles that explain why my daughters continue with their after-school activities:

  • Let motivation ripen: Don’t start right away. If your child keeps asking for six months, then it’s a true interest worth supporting.

  • Keep the number limited: We cap it at two—one physical (like ballet or running), one non-physical (like piano). Mastery requires time, and spreading too thin makes it harder to see progress.

  • Parental connection matters: If the parent has some experience or genuine interest, the activity naturally becomes part of family conversations. Children feel supported, and that makes it easier to continue.

  • Visible achievements boost motivation: Winning a prize, completing a recital, or even just getting through a difficult piece—all of these create momentum. Success fuels persistence.

  • Community counts: Whether it’s building a ballet performance with fellow dancers or running with friends, the social aspect creates both joy and accountability.


Practical Tips for Parents

If you’re choosing after-school activities for your child in Japan, try these strategies:

  • Wait before committing. Six months of steady interest is a good sign.

  • Limit to two activities maximum: one for the body, one for the mind.

  • Choose something you can relate to—you’ll be able to guide and encourage.

  • Favor activities that provide stages for achievement (recitals, competitions).

  • Look for opportunities where your child can share the experience with peers.


Conclusion

The key to lasting after-school activities isn’t rushing to sign up. It’s about building conditions for persistence: nurturing motivation, limiting quantity, staying involved as a parent, recognizing achievements, and valuing community.

In my family, this approach has helped my three daughters stick with ballet, piano, and even a running circle. Each has found her own rhythm, but all are discovering the joy of steady effort.

So if your child suddenly says, “I want to try this!”—pause. Observe. If the spark is still there six months later, then go ahead. You may be giving them not just an activity, but a life-long source of growth.

 

スポンサーリンク